هند برای یک مظنون ایرانی دیگر انفجار دهلی نو حکم بازداشت صادر کرد
نوشته شده توسط : abbuse

پلیس هند در حال بررسی خودرویی که بر اثر انفجار دهلی‌نو در ماه فوریه به شدت آسیب دید

بر اساس گزارش‌ها، دادگاهی در هند برای یک تبعه دیگر ایران به ظن دست داشتن در حمله فوریه گذشته در دهلی‌نو حکم بازداشت صادر کرده است.

پیش از این، پلیس هند اعلام کرده بود که حکم بازداشت سه مرد ایرانی‌الاصل را به اتهام مشارکت آنها در حمله دهلی‌نو صادر کرده است. گفته شده است که این سه نفر هم‌اکنون در ایران به سر می‌برند.

روز سیزدهم فوریه گذشته، انفجار در یک خودروی متعلق به سفارت اسرائیل در دهلی‌نو، باعث مجروح شدن همسر یکی از دیپلمات‌های اسرائیلی شد.

اسرائیل ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرد ولی مقامات ایران این اتهامات را رد می‌کنند.

در آخرین تحولات در این زمینه، مقامات هند حکم بازداشت مسعود صداقت‌زاده، تبعه ایران، را که هم اکنون در مالزی در بازداشت به سر می‌برد، صادر کرده‌اند.

آقای صداقت‌زاده در شرایطی به دست داشتن در توطئه انفجار در دهلی‌نو متهم شده است که مقامات پلیس تایلند او را به مشارکت در انفجار بانکوک نیز متهم کرده‌اند.

مظنونان ایرانی پلیس تایلند در ارتباط با انفجارهای بانکوک

  • سعید مرادی، ۲۸ ساله، که در انفجار برنامه‌ریزی نشده‌ای که روی داد، دو پای خود را از دست داد.
  • محمد خزاعی، ۴۲ ساله، که در بانکوک توسط پلیس در مقابل خبرنگاران حاضر شد.
  • مسعودصداقت‌زاده، ۳۱ ساله که به مالزی گریخت و زمانی که قصد داشت سوار هواپیمایی به مقصد تهران شود، بازداشت شد.
  • لیلا روحانی که خانه محل سکونت مظنونان توسط او اجاره شده بود. مقامات اداره مهاجرت تایلند می‌گویند که او به تهران بازگشته است.
  • علی‌اکبر نوروزی شایا، ۵۷ ساله، از سوی پلیس تایلند به دراختیار داشتن و ساخت مواد منفجره متهم شده است.

انفجار در بانکوک، پایتخت تایلند، روز ۱۴ فوریه امسال و یک روز بعد از انفجار دهلی‌نو رخ داد و پس از آن، دو تبعه ایران که در حال فرار از محل انفجار دیده شده بودند، بازداشت شدند.

آقای صداقت‌زاده به عنوان مظنون سوم انفجارهای تایلند، در مالزی و زمانی که قصد داشت سوار هواپیمایی به مقصد ایران شود، بازداشت شد.

او روز پنجشنبه، ۲۴ اسفند (۱۴ مارس)، برای اولین بار در دادگاهی در کوالالامپور، پایتخت مالزی، حاضر شد تا درباره استردادش به تایلند تصمیم‌گیری شود. گفته شده است که جلسه آتی این دادگاه در ماه میلادی آینده برگزار می‌شود.

مقامات پلیس تایلند همچنین ماه گذشته اعلام کردند که از سه تبعه دیگر ایران در ارتباط با توطئه‌ای که ظن آن می‌رود برای قتل دیپلمات‌های اسرائیلی در بانکوک طراحی شده بود، بازجویی کرده‌اند.

پلیس تایلند برای دو مظنون ایرانی دیگر که گفته شده است به ایران بازگشته‌اند نیز حکم بازداشت صادر کرده است.

معرفی سه مظنون ایرانی‌الاصل در هند

مظنونان ایرانی پلیس هند در ارتباط با انفجارهای دهلی‌نو

  • هوشنگ افشار ایرانی، فرزند عطاءالله
  • سیدعلی مهدیان صدر، پسر سید ابراهیم
  • رضا ابوالقاسمی، پسر محمد جواد

یک روز پیش از صدور حکم بازداشت مسعود صداقت‌زاده در هند، پلیس این کشور اعلام کرد برای سه مرد ایرانی‌الاصل، حکم بازداشت تنظیم و ارائه کرده است.

اسامی این سه مرد که مظنونان حمله دهلی‌نو معرفی شده‌اند، هوشنگ افشار ایرانی، سید علی مهدیان صدر و محمدرضا ابوالقاسمی اعلام شد.

به باور پلیس هند، هر سه این افراد هم‌اکنون در ایران هستند.

بریجش کومار گپتا، از ماموران عالی‌رتبه پلیس هند، روز جمعه، ۱۶ مارس، گفته بود که تحقیقات پلیس نشانگر ارتباطی روشن بین حمله ۱۳ فوریه (در دهلی‌نو) و توطئه مشابه در بانکوک بوده است.

او گفت که آقای افشار ایرانی (از مظنونان حمله دهلی‌نو) با مسعود صداقت‌زاده در ارتباط بوده است که "بر همین اساس او را به توطئه ترور در بانکوک وصل می‌کند."

آقای گپتا اضافه کرد که هند خواهان همکاری پلیس بین‌الملل (اینترپل) برای یافتن و استرداد این مظنون شده است.

او همچنین از مطلع کردن مسئولان سفارت ایران در هند از روند پیشرفت تحقیقات خبر داد و گفت که از ایران خواسته شده است تا برای بازداشت و محاکمه افرادی که در این حمله دست داشته‌اند، همکاری لازم را بکند.

در حمله دهلی‌نو، یک موتورسوار بمبی مغناطیسی را به پشت خودروی متعلق به سفارت اسرائیل وصل کرد. بر اثر انفجار این بمب، همسر ۴۲ ساله یکی از دیپلمات‌های اسرائیل در این کشور زخمی شد.

در عین حال، براساس گزارش‌ها در روز ۱۷ اسفند (۷ مارس) پلیس هند یک خبرنگار هندی را که "محمد کاظمی" معرفی شد، در ارتباط با انفجار خودروی سفارت اسرائیل در دهلی‌نو بازداشت کرد.

آقای کاظمی که گفته شد به طور پاره‌وقت برای خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) کار می‌کرده، اولین فردی است که در ارتباط با حمله دهلی‌نو در هند بازداشت شد.





:: برچسب‌ها: نور , باغ وحش ,
:: بازدید از این مطلب : 409
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: